Tuesday, December 15, 2015

Scholarship Offers!

Scholarships aplenty

share these opportunities within our networksπŸ‘‡

1. Australia Award Scholarship (http://australiaawardsindo.or.id)
2. LPDP Scholarsh hip (http://www.beasiswalpdp.org/index.html)
3. DIKTI Scholarship a. Dalam Negeri (http://www.beasiswa.dikti.go.id/dn/)b. Luar Negeri (http://beasiswa.dikti.go.id/ln/)
4. Turkey Government Scholarship (http://www.turkiyeburslari.gov.tr/index.php/en)
5. General Cultural Scholarship India (http://www.iccrindia.net/gereralscheme.html)
6. USA Government Scholarship a. (http://www.aminef.or.id/index.php)b. (http://www.iief.or.id)
7. Netherland Government Scholarship (http://www.nesoindonesia.or.id/beasiswa)
8. Korean Government Scholarship (http://www.niied.go.kr/eng/contents.do…)
9. Belgium Government Scholarship (http://www.vliruos.be/4273.aspx)
10. Israel ... ... xxx
11. Sciences Po France (http://formation.sciences-po.fr/…/the-emile-boutmy-scholars…)
12. Utrecht University Netherland (http://www.uu.nl/…/grantsandscholarships/Pages/utrechtexcel…)
13. Prasetya Mulya Business School Indonesia (http://www.pmbs.ac.id/s2/scholarship.php?lang=ENG)
14. Brunei Darussalam Government Scholarship (http://www.mofat.gov.bn/index.php/announcement)
15. Monbugakusho Scholarship Japan (http://www.id.emb-japan.go.jp/sch.html)
16. Paramadina University Master Fellowship Indonesia (https://gradschool.paramadina.ac.id/…/paramadina-medco-fell…)
17. PPM School of Management Indonesia (http://ppm-manajemen.ac.id/beasiswa-penuh-s2-mm-reguler/)
18. University of Twente Netherland (http://www.utwente.nl/internationa…/scholarshipsandgrants/…/)
19. Sweden Government Scholarship (http://www.studyinsweden.se/Scholarships/)
20. Chinese Government Scholarship (http://www.csc.edu.cn/laihua/scholarshipdetailen.aspx…)
21. Taiwan Government Scholarship (http://www.studyintaiwan.org/taiwan_scholarships.html)
22. United Kingdom Government SCholarship (http://www.chevening.org/indonesia/)
23. Panasonic Scholarship Japan (http://panasonic.net/citizensh…/scholarships/…/requirements/)
24. Ancora Foundation Scholarship (http://ancorafoundation.com)
25. Asian Public Intellectuals Fellowship Japan (http://www.api-fellowships.org/body/)
26. AUN/SEED-Net Scholarship (http://www.seed-net.org/index.php)
27. Art Asia Major Scholarship Korea National University of Arts (http://eng.karts.ac.kr:81/karts/board/list.jsp…)
28. Ritsumeikan Asia Pacific University Japan (http://www.apu.ac.jp/home/life/index.php?content_id=30)
29. Seoul National University Korea (http://en.snu.ac.kr/…/gradu…/scholarships/before-application)
30. DIKTIS Overseas Scholarship (http://www.pendis.kemenag.go.id/beasiswaln/)
31. Honjo International Scholarship Foundation Japan (http://hisf.or.jp/english/sch-f/)
32. IDB Merit Scholarship Programme for High Technology (http://www.isdb.org/irj/portal/anonymous…)
33. International HIV & Drug Use Fellowship USA (http://www.iasociety.org/fellowship.aspx)
34. Nitori International Scholarship Foundation Japan (http://www.nitori-shougakuzaidan.com/en/)
35. School of Government and Public Policy Indonesia (http://sgpp.ac.id/pages/financial-conditions)
36. Inpex Scholarship Foundation Japan 
37. Asia University Taiwan (http://ciae.asia.edu.tw/AdmissionsScholarship.html)
38. Macquaire University Australia (http://www.mq.edu.au/…/macquarie_university_international_…/ . 

Please share for the benefit of  our youth. πŸ‘πŸ‘πŸ‘

Monday, December 14, 2015

Nostalgia Telefon


Bismillah.

Rasa nak tulis entri santai sikit. Sambil mengimbau kenangan tengok hp-hp lama yang saya pernah ada. Hehe. Memang sangat mengusik jiwa. Setiap hp tu ada kenangan tersendiri. :') 

Kita tengok gambar jelah ye. 















Phewww banyak rupanya. Note 3 yang last guna sebelum guna yang sekarang. Sekarang guna hp apa? Nanti kita cerita panjang lagi. :P 



Wednesday, December 9, 2015

Senja Menanti Maghrib

Bismillah.

Waktu senja hampir Maghrib selalu sahaja membawa fikiran ini melayang ke zaman belajar di KISAS 10 tahun yang dulu. Kerana bacaan alQuran yang dipasang di corong masjid sebelum masuk waktu Maghrib seolah mengingatkan diri ini tentang suasana di surau asrama puteri sewaktu di KISAS. Sambil tunggu masuknya waktu Maghrib, jasad ini sudah terbiasa untuk turun awal dan membaca beberapa helaian alQuran, adakala dengan perasaan sayu, kerana rindu akan keluarga yang jauh di Johor. Namun perasaan ketika itu juga sememangnya indah, berada di surau yang dipenuhi teman-teman yang sama-sama menanti waktu solat, sambil masing-masing mencari pahala dengan membaca ayat-ayat cinta dari Tuhan.

Terkadang rasa sungguh rindu pada zaman itu, sungguh. Namun bukan rindu untuk kembali ke suasana itu, akan tetapi rindu untuk menjadi diri yang suci seperti ketika itu. Di Kisas lah diri ini mula belajar akan erti pergantungan kepada Tuhan, belajar untuk berbicara dengan kawan-kawan akan hebatnya Tuhan, juga belajar untuk meneruskan perjuangan meski sekali sekala rasa jatuh terjelepuk ke hadapan. Almaklum, sebelum Kisas, diri ini tidak pernah berada di sekolah agama, yang benar-benar menitikberatkan soal agama selain akademik.

Bukanlah terlalu suci, namun waktu itu segalanya masih baru. Jiwa masih baru dalam mengenali pengorbanan kepada agama, semangat masih baru dalam mengamalkan ilmu-ilmu agama yang sentiasa memenuhi hari, tak kira siang ataupun malam. Waktu itu, hati masih terasa suci, masih dipenuhi ilmu agama semata. Cabaran yang datang juga hanya lah tentang pelajaran. Tiada masalah hati, tiada masalah terlalu leka dengan urusan dunia.

Ya Allah betapa aku rindu diriku di waktu itu. Ampunkan khilafku selama aku meninggalkan bumi waqafan Kisas yang disayangi. Terima kasih ya Allah kerana pernah mencampakkan diriku ke sana. :')



Sunday, December 6, 2015

Kisah UKM dan RM1

Bismillah. 

Semalam buat pertama kali menjejakkan kaki di UKM. Ada seminar di sana. Naik LRT kemudian komuter kemudian teksi. Sampai sahaja di sana, agak pelik sebab Program lain. Hati dah tak sedap. Cek balik info program, tengok tarikh, terus rasa nak ketawa campur nangis. Sebab seminarnya esok. Esok. :P 

Maka dengan rasa kelakar, terus install app MyTeksi. Sebab tak biasa dengan UKM ni, tak tahulah kena naik bas apa kalau nak ke komuter. Tapi tak ada pulak driver teksi yang available waktu tu. Jadi kaki ni terus berjalan menuju bus stop terdekat. Tanya students kat situ, mereka tunggu bas apa? Katanya bas ukm, free, tak perlu tunjuk kad matrik. Lega. 

Tapi tup-tup, yang sampai bus rapidkl. Gabra sekejap sebab tak ada duit RM1 untuk bayar tambang. Buat lah muka seposen tanya sister kat sebelah tu,

"Sis ada RM1?" 

"Ada, ada. Amiklah." 

Buat muka seposen, dapat RM1. :D Alhamdulillah ada manusia baik hati yang sudi tolong. Terima kasih Allah. Masa dalam bas, minta no akaun sister tu sebab nak bank in duit dia. Sister tu kata dia halalkan. :'( Walaupun cuma RM1, tapi sangat terharu. Sambil dalam hati terus mendoakan sister tu. 

Betapa berertinya sebuah kebaikan meski dari segi harga, tidaklah sebesar mana. Namun dari segi nilai, mashaAllah dia telah membantu diri ini untuk tiba ke destinasi, dia telah membantu menghilangkan rasa kaget sebentar tadi gara-gara risau tidak dapat naik bas. 

Begitulah dalam hidup kita, pasti akan terbit sebuah doa dari setulus jiwa, saat ada seseorang yang telah membantu. Dan seandainya kita juga mahukan orang asing mendoakan kita, bantulah sesiapa yang kita jumpa yang memerlukan. Boleh jadi Tuhan menghantar kita sebagai wasilah untuk memudahkan urusan orang lain. InshaAllah. 

Kindness never fails to melt the hearts.  




Monday, November 2, 2015

Minat dari kecil?

Bismillah. 

Ramai orang tanya saya;

"Mesti Sajidah minat bisnes dari dulu kan?"

Saya rasa agak lucu bila setiap kali orang tanya sedemikian. Sebab apa? Sebab kesedaran saya untuk berbisnes tu memang datang sangat lambat! Secara tepatnya, tahun lepas, tahun 2014 & itu pun tengah tahun. 

Saya cukup kagum dengan adik-adik yang usia sangat muda dah mula pandai cari duit sendiri & berjinak-jinak dengan dunia bisnes; salah satunya dengan cara menjadi ejen dropship. Ejen termuda yang saya pernah dapat ialah 13 tahun. Terkejut sewaktu dapat tahu usianya. 

Ketika saya di universiti, saya sedikit pun tidak berminat untuk berbisnes. Tidak minat langsung untuk join apa-apa talk atau program tentang entrepreneurship walaupun di UIA ketika itu agak kerap ia diadakan. Saya cuma pandang sebelah mata, malah tidak sudi untuk sertai, kerana saya rasa perkataan bisnes atau entrepreneur tu adalah sesuatu yang langsung tiada kaitan dengan saya. 

Saya memang sejak muda lagi merancang untuk tidak mahu bekerja selepas tamat degree. Kerana saya ada prinsip bahawa saya mahu jaga anak sendiri. Ketika itu sedikit pun tidak terfikir untuk berbisnes tudung. Yang saya tahu, saya mahu berada di rumah dan sekalipun saya perlu bekerja, saya mahu bekerja dari rumah. Waktu itu, kerja dari rumah yang saya terbayang saya bakal lakukan hanyalah menjadi penterjemah atau penulis buku. 

Jadi sejak bila sebenarnya saya mula mahu menjana pendapatan melalui bisnes? Siapa yang menanam bius bisnes dalam minda & jiwa saya? InshaAllah nanti saya sambung. 

:) 

Sunday, November 1, 2015

Storm from Yesterday

Hi.

It's already late & i am still awake. Was doing my work (replying whatsApps from customers plus making orders for them at elsajida.com) & and i think i need a rest.

I am quite sure that there are not much audience for this blog. But i still wanna write anyway, coz sometimes, I write for myself. For my future self. :)

I just wanna write here how much I can't still let go of the memories I had during my degree. The nostalgic feeling resides in my heart till today. There's a very dear place for it & i don't plan to get rid of it though most of the times, it hurts to look back.

I wonder why degree days are the phase i like most so far. Perhaps because at that time, i only need to think about myself, myself & myself. Nothing to be worried regarding money or establishing business legacy which is surely super duper tough. Those were the days where the things that matter to me are family, exams & friendship. Okay, don't let me start writing about friendship thingy, or else I won't sleep tonight.

I just realised something; the best days of our lives aren't the days where we have a lot of money with us, it's when we have less thing to be worried about. Gahhh how i miss my life in iium.

Till then, good night. :')


Monday, October 26, 2015

Sajida will write Newsletters, InshaAllah.

Bismillah.

Since there are too many questions I received regarding business, I finally come to a conclusion that I really have to start writing about setting up a business legacy from scratch. It's not that I am already good at it, it's just that I do have things & personal experiences that I wanna share with others, as well as to make them written somewhere. Who knows one day I might write a book (or books) regarding business? ;)

Perhaps I can start sending newsletter to my customers. Are you one of my customers? I hope so. :) If you are not yet my customer, you can browse www.elsajida.com and be one! :D

Good night everyone. Please pray for me that one fine day I will write at least 10 books. I already have too many book titles in my mind which I am planning to write, but we'll see. :)

Till then. wassalam. <3

Sunday, October 25, 2015

Positif itu Indah

Bismillah.

Sekarang ni banyak betul rancangan realiti TV termasuklah yang berunsur Islamik. Setakat ini yang saya pernah tonton beberapa episod cuma Da'ie Pendakwah Millenia sebab ia ditayangkan di TV3. Kalau ditayangkan di Astro, memang tak berpeluang saya menontonnya. :)

Saya tak mahu komen tentang rancangan tersebut, namun saya terasa seperti mahu menegur orang-orag yang dengan lantangnya mengatakan program Da'ie ini sia-sia dan sekadar mahu menaikkan rating penonton. (Dulu sebelum saya terlibat dengan dunia bisnes, saya memang tak faham untuk apa sesuatu rancangan itu perlukan rating penonton yang tinggi).

Saya bukan mahu mempertahankan program tersebut, namun saya rasakan bahawa melontarkan pandangan buruk mereka terhadap rancangan seperti itu secara terbuka agak tidak wajar. Jika ia tentang menegur bab ikhtilat atau apa sahaja yang melanggar agama, itu seharusnya ditegur. Namun untuk menyuarakan bahawa program sedemikian tidak patut disiarkan atau ditonton, saya tidak bersetuju.

Ya, mungkin program-program Islamik di TV tidak sempurna, ada terselit khilaf yang disaksikan oleh berjuta penonton, akan tetapi, mengapa kita tidak cuba untuk melihatnya dari sisi kebaikan? Tidak pernahkah kita terfikir betapa ramai yang serba sedikit mula tahu tentang Islam atau tokoh-tokoh Islam, berapa ramai yang menitis airmata mendengar ceramah ringkas mereka, dan berapa ramai yang mungkin turut terinspirasi untuk menjadi pendakwah kepada orang lain tak kira apa jua caranya?

Poin utama saya cuma satu: CUBALAH UNTUK MEMANDANG SISI POSITIF TENTANG SESUATU PERKARA, terutamanya tentang usaha orang lain dalam menyebarkan agama. Mengapa perlu sentiasa mahu kondem apa sahaja isu yang sedang viral? Kalau sememangnya perkara tersebut dilarang agama, kita tidak berdebat tentangnya. Namun jika ia tentang perkara yang harus dan dibenarkan, cubalah untuk sentiasa berfikir positif tentang orang lain.

Sebenarnya, jika kita ini terlalu banyak melontarkan pendapat serta menzahirkan perasaan yang negatif tentang sesuatu perkara, pada hakikatnya ia hanya membuka aib kita. Ia membuatkan orang lain melihat bahawa kita ini sentiasa sahaja dipenuhi dengan perasaan negatif dan ada sahaja perkara yang mahu kita kondem tentang apa jua isu.

Jadilah positif. Fikir positif tentang orang lain, ucap yang positif tentang itu ini, lakukan yang positif yang termampu kita laksanakan. Andai dalam hati kita penuh dengan aura negatif, benci itu dan ini, fikir buruk tentang orang sana sini, apa yang kita boleh dapat? Cuma hati yang penuh rasa benci & tidak puas, hati yang sentiasa mahu mencari kesalahan orang lain dari setiap sisi & hati yang sukar untuk memandang bahawa orang lain lebih baik dari kita.

Jom? Ubah minda & hati kita untuk sentiasa bersangka baik tentang orang lain & mencari sudut yang positif dalam apa jua perkara. :)

Wallahua'lam.

Sunday, October 4, 2015

FJ

Bismillah.

I like Fynn Jamal. 

A lot.

Why?

Will tell you later. 

:)

Thursday, September 17, 2015

No Love Stories, Please.

Bismillah.

Currently waiting for my darling daughter to come back from her playschool. Since the internet connection isn't really strong, so i try to think of what should I do while waiting; instead of scrolling my facebook or instagram newsfeed. And it crosses my mind that maybe it is a good idea if I write something in my blog (since writing doesn't need a stable internet connection). 

I just arrived KL last night from my hometown in JB. It was a great holiday since i spent a quality time with my family. Eventhough KL & JB aren't really far in term of journey by car, I rarely go back to Johore. Busy, perhaps. One of the great moment that I enjoyed during last holiday is; the moment I watched cartoon with my parents. Haha. Sounds cute huh? We watched the cartoon entitled BRAVE. My mom kept telling me before this that Brave is a good cartoon to be watched, so why not i give it a try?

Yes, indeed it is a good movie. Full with lessons; especially regarding maintaining a good relationship with our mother. Another great point that I love from that movie is; being a BRAVE GIRL. I really support girls or women to be brave & never feel down or weak even if there are no men that can support us. Hey we have Allah. Having Allah means having everything. We don't have to wait to be married to feel we are strong. :)

Talking about cartoon, actually there are several cartoons that I accidentally fall in love with them. I never intended to watch them but the cds are at my parents home, so whenever we go back to Johor, of course kids will beg to watch those cartoons. Other cartoon movies that I'd love to watch over & over again are; Big Hero 6 & Frozen. Big hero 6 because it is mainly about friendship and about helping others. Frozen because i love stories about family or sisters. No stories between man & woman. Nope. I will definitely say no to any movies or even books regarding that topic. 

Anyway, got to go! Stay safe <3





Wednesday, September 16, 2015

Warm Up

Bismillah.

It has been a while. It's not that I am no longer writing; it's just that I write a lot in different platforms nowadays. Mainly in instagram since it's my priority and my work now. And sometimes i write in FB. So I can say it's a bit hard for me to have to juggle between writing in blog and other mediums. 

Of course i love writing. Oh wait, i actually love to share. And writing is currently the only ability that i have to convey what I have in my mind. I am still trying to use another method; which is to share by giving a talk. I have started it; but only to a smaller audience compared to writing. InshaAllah it is actually a good practice. And i can say now that i feel a little braver than before to speak in front of lots of people. 

Another reason why it takes a long time and effort for me to write in blog is; i hate blogging via mobile. πŸ˜“ For me blogging means switching on my laptop. Which is a bit hard to be done since my laptop is at my working place & I don't do stuffs other than work-related there. It's okay anyway, i still can endure the hassle of blogging using these small keypads. 

I actually have lots of things to share here; but the time i log into blogger, all the ideas are gone. :D 

Well, inshaAllah i will write again. Stay healthy. Stay positive ❤️

www.elsajida.com
www.instagram.com/elsajida


Wednesday, April 22, 2015

Khadijah Inspirasiku

Bismillah.

 I wanna be an inspiration.

 Itu satu tagline yang ada dalam kepala saya sejak akhir-akhir ini. Saya bukanlah orang yg hebat. Belajar cuma sampai peringkat degree (walaupun dulu hati meronta-ronta nak sambung master), tak pernah ada pengalaman bekerja dan sekadar menghabiskan masa di rumah sebagai isteri dan ibu.


Apakah inspirasi yg ingin saya beri kepada wanita-wanita lain? Saya mahu wanita semua menyedari bahawa mereka mempunyai potensi yg sangat hebat jika diasah. Mereka boleh jadi hebat meski tidak melakukan kerja-kerja seperti orang lelaki. Dan sememangnya ukuran kehebatan seorang wanita bukanlah dari segi sejauh mana dia mampu berjalan seiringan dengan kaum Adam dalam bidang kerja lelaki.

Zaman sekarang, kita boleh lihat semakin lama semakin ramai orang-orang dalam bidang dakwah yg menggunakan platform tersebut untuk berniaga. Saya mahu cuba melakukan yg sebaliknya, iaitu dengan menggunakan platform bisnes sebagai jalan untuk berkongsi ilmu yg saya ada. :) Saya tidaklah seperti ustazah-ustazah yg sedia punya banyak ilmu untuk dikongsikan, namun sekurang kurangnya saya mahu ada sesuatu yg saya sumbangkan kepada masyarakat. Meski sekadar berkongsi info ringkas atau cerita agama yang memberi pengajaran.

Saya masih baru dalam dunia bisnes, tapi saya sudah nampak apa matlamat sebenar saya di sebalik keputusan saya untuk menceburi bidang yang mencabar ini. Dulu mungkin ada suara-suara yg berkata saya ini tidak menggunakan ijazah dalam bidang Quran Sunnah untuk menyebarkan ilmu (gara-gara saya tidak bekerja selepas grad), namun kini saya mahu buktikan bahawa tanpa bekerja seperti yg mereka 'suruh' itu (cikgu, pensyarah etc), saya juga mampu menyebarkan serba sedikit ilmu yg saya ada.

Inspirasi saya? Saidatina Khadijah radhiyallahu anha. Dia wanita bisnes. Dan dari bisnes, dia menyebarkan Islam serta menginfakkan hartanya. Jom bersama saya? Kita bersusah payah sedikit di dunia, demi kesenangan yg Abadi di jannahNya. InshaAllah. ♡
 
Apa platform dakwah saya?

FB: www.facebook.com/elsajida.page
Instagram: www.instagram.com/elsajida
Twitter: www.twitter.com/el_sajida

Monday, March 16, 2015

Mungkin Anda Juga Seperti Saya



Bismillah.

Dulu saya selalu tertanya kenapa orang yang dah kaya atau jutawan masih nak tambah duit lagi sampai ada yg sanggup guna cara kotor. Bukan ke duit mereka sudah sedia banyak?

Tapi sekarang baru saya faham kenapa. Sebab saya baru sedar bahawa saya juga seperti orang-orang kaya itu. Bukan dari segi ada banyak duit, tapi dari segi tak rasa cukup dengan duit yang ada. Masih terasa duit yg ada itu tidak cukup, nampak sedikit dan mesti tambah lagi dan lagi. Sedangkan dulu ketika bergelar fulltime housewife & duit bukan agenda utama, dalam bank tak sampai RM1k pun tak apa. Bahagia je. :)

 Sungguh saya sangat faham sekarang betapa duit takkan mampu memberi kepuasan. Sebanyak mana pun duit yg kita ada, kita akan selalu nampak bahawa jumlahnya sedikit dan kita pasti mahukan lebih lagi. Akhirnya akan sampai satu tahap kita akan rasa penat dan mungkin tertekan, terutamanya jika kita tak mampu capai target jumlah yg kita mahu.

Tak salah untuk kumpul duit, tapi jangan jadikan ia matlamat utama kita.

Macam saya buat bisnes sekarang, suami selalu pesan, jangan terlalu aim untuk ada duit sekian sekian jumlah, tapi FOKUS UNTUK BUAT YG TERBAIK DAN BERI YG TERBAIK, dan inshaAllah duit akan datang dengan sendiri.

Alhamdulillah, terima kasih Tuhan kerana hantarkan seseorang untuk mengingatkan tatkala saya terlupa.

Tuesday, February 10, 2015

My notebook my love.



Bismillah. Yesterday I was looking for a new notebook, for my to-do list. It reminds me of my student life.

At that time I was very particular in choosing the design of my notebooks and how important they are to me. I did have lots of them and they are all filled with my scribblings, to-do lists, urgent notes, my book wishlist etc etc etc.

Only today do I realize that it's vital for me to own a proper notebook in order to help me organising my daily life. To-do list is an essential part of our everyday life. It does help us a lot to be more organized & productive.

If you haven't had one, go buy it. And i used to tell others that our to-do list is actually a form of prayer. We send our hope to Him to help us accomplish any task that we want to complete on each day.

Till then, bye & Assalamualaikum. :) 

Sunday, January 4, 2015

Dua Lapan

Bismillah.

Today I am officially 28.

Alhamdulillah. Terima kasih Allah yg telah memberiku rezeki umur 28 tahun setakat ini. Tak ada apa yg menggembirakan dengan pertambahan usia cuma adakala tak sabar juga nak menjengah umur 30.

Entah apa takdir untuk diri ini ketika umur 30 nanti. Entah di bumi mana kaki ini akan berpijak pada saat itu. Dan entah siapa yang masih setia berada dalam hidup tatkala usia tersebut.

Cuma mengharap agar Allah bantu untuk diri ini terus kuat melangkah menghadapi apa jua ujian yg dilemparkan, Dan tak putus berdoa agar Allah kurniakan orang2 yg baik dan menyayangi diri ini sementara masih bernafas.

Alhamdulillah. Terima kasih Allah.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...