Saturday, February 27, 2016

Let It Go

Bismillah.

Hi readers. It's past midnight and I am still awake. Just finished my work and suddenly I feel the urge to drop by here and share something. About a topic that I can really relate to it, about LETTING GO OF THE PAST.

I admit that I am a person with a strong feeling of yesterday. My mood is easily affected by recalling some memories (with friends, especially). And I firmly believe that Allah has chosen me to be one of the lucky readers of this book entitled: 30 Ways to Attain Happiness by Muhammad bin Abdillah Ash-Shaayi'. The second topic on how to attain happiness (as written in this book) is: "The past is Gone."

I don't really want to type my own words since I have very limited poetic words to describe how much the past is irrelevant to our lives today, and how much we can't relive the past no matter how hard we try. I will just type here the author's wisdom which is worth to be shared.





"The dossier of the past, in sight of the wise, is gone and is not recounted; it will be forever locked up int the dungeons of the forgotten, fettered with a strong rope in the prisons of disregard, and it will never find its way out."


"Neither will sorrow bring it back, nor grief put it right nor will sadness amend it!"


"Reading from the pages of the past (sorrow) is inefficient use of the present, wasting effort and balling up precious time."

"The problem with us is that we fall short regarding the present and get busy with our past, we do not pay attention to our slackness but we weep over the past ruins."



"...the wind moves onward, the water flows ahead, and the convoy moves forward; so DO NOT CONTRADICT THE RULE OF EXISTENCE."



30 Ways to Attain Happiness
Muhammad bin Abdillah Asy-Shaayi'

Wednesday, February 24, 2016

Allah Amat Menyayangi Kamu

Hikmah dari takdir-Nya, terkadang belum tersingkap, ada juga yang selamanya menjadi rahsia kerana manusia tidak cuba untuk mencari apa yang terselindung di sebaliknya.

Namun satu hari, saat hikmah dari apa yang berlaku itu terserlah, tak mustahil kita akan terduduk menangis kerana terharu dan bersyukur padaNya; kerana menetapkan takdir hidup sedemikian buat kita...

Boleh jadi kita akan sujud syukur setiap kali mengenangkan mengapa Allah memilih untuk mengambil sesuatu yang kita sayang pada ketika dahulu. 

Kerdilnya manusia ini, jahilnya akal mereka. Kerana selalu sahaja berburuk sangka kepada Tuhan, menuduh Tuhan memberi ujian kerana membenci. Sedangkan pada hakikatnya, betapa Allah dengan penuh kasih sayang telah mencorakkan hidup setiap insan itu ada pasang surutnya demi kebaikan mereka. 

Yang harus kita fahami, bahawa dalam kedua-dua keadaan; Allah tak pernah sekali-kali membenci. Bahkan Allah menanti. Menanti manusia itu kembali, menanti manusia sedar bahawa Dia beri ujian kerana Dia mahu kita semakin teguh berdiri, bukan untuk terus-terusan menyalahkan Ilahi, namun untuk membuktikan bahawa kita ini hamba yang memerlukan Dia hari-hari... .


Wednesday, February 17, 2016

When They Need to Go

Bismillah. 

Cuma nak copy ayat-ayat Kak Fynn. (Baru teringat ada hutang satu post tentang Fynn Jamal. InshaAllah nanti akan disambung- walaupun tak ada yang menunggu. Hehe)

Ini tulisan kak Fynn tentang kawan baiknya, Fafau. Ada banyak kata-kata dalam tulisan ni yang kita boleh kaitkan dengan diri kita. 


Kadang2 kita terlalu tamak nakkan orang yang kita nak--
sampai kita lupa orang ada benda yang dia nak.
.
kalau ikut hati, aku nak dia dok congok kat konti sampai tua. sebab aku hepi bila dia kat situ. hahaha. tapi mana aci. takkan dia kena dok situ sebab happiness aku. dia patut hidup untuk happiness dia.
.
we don't get to dictate bila orang datang dan pergi. when they need to go-- they need to go.
.
apa kita boleh buat adalah senyum dan pesan "bila2 lapar-- balik". hahaah. or something like that.
.
sahabat, kawan, keluarga, sesiapa sahaja asalkan melibatkan kasih, sayang dan cinta itu tidak posesif. ia bukan ketuanan dan pemilikan.
.
ia adalah keikhlasan yang datang dari hati.
.
memberi ruang dan peluang adalah kasih sayang. sebagaimana kita hamba kepada tuhan-- tidaklah kalau kita buat sesuatu kesalahan itu dan2 masa itu kena. tuhan beri kita ruang dan peluang untuk mencari apa kita cari--
dan moga kita jumpa.
.
selamat terbang, der. ke mana pun lu pergi, wa tau lu pandai jaga diri. ramai sayang lu. lu kitorang punya @therealfafau kot.
.
peliharalah الله dalam hati, dan الله akan pelihara lu. wa sayang lu fillah.
.


***********

Semestinya tulisan kak Fynn kali ni benar-benar buatkan hati ni teringat akan teman baik yang dah pergi jauh. Walaupun rasa sedih tak terkata masa mula-mula dapat tahu dia akan pergi selama 2 tahun, tapi dari dulu sebenarnya itulah doa kita pada dia. Dan Tuhan kabulkan. Dan itu takdir Tuhan. Mesti ajar hati untuk terima. 

Walaupun sekarang ni kadang-kadang rasa sunyi sebab dah tak ada kawan baik depan mata yang selama ni rajin teman ke sini sana, tapi tak adalah rasa merana atau kecewa. Sebab masing-masing sedang struggle kejar impian, masing-masing saling mendoakan dalam diam. I believe it that way walaupun dia tak pernah suarakan sedemikian. 

Ya Allah mohon Kau pelihara dia dari segala kejahatan. Mohon Kau beri dia kejayaan yang dia cari. Dan mohon Kau tanamkan kebahagiaan dan ketenangan dalam hati dia meski di sana dia sendiri. 








Tuesday, February 16, 2016

Minat dari Kecil? Part 2

Bismillah.

Lama juga tinggalkan blog ni, sepatutnya setiap bulan sekurang-kurangnya ada satu entry. Tapi ter'skip' bulan Januari. Januari? Bulanku. T___T Nampaknya untuk tahun 2016, blog ini dirasmikan sedikit lewat, iaitu pada pertengahan Februari.

Kalau dulu mungkin boleh kerap menulis, boleh sekurang-kurangnya sebulan ada dua entri, sebab hanya di blog lah tempat menulis panjang-panjang. Tapi sekarang, ada instagram, ada telegram channel, ada facebook, yang padanya ada tulisan-tulisan dari jari jemari ini. :D Sebenarnya ada masa tapi mungkin tak berapa pandai lagi untuk susun masa. Otak berselirat, asyik fikir ada banyak lagi benda penting yang perlu dibuat selain menulis. Lagipun, terasa macam menulis ni syok sendiri je. Cuma bila ada ejen yang tanya mana sambungan entri Minat Dari Kecil sebelum ni, terharu rasanya ada orang yang baca dan menunggu kesinambungannya. :')

Okay tentang sebab saya mula berbisnes tu, secara ringkasnya semua bermula dengan IMKK. Seminar Dr. Azizan. Dalam seminar tu dia tak suruh kita berbisnes pun, tapi dia buat kita rasa kita perlu buat bisnes. Sebab apa? Sebab kita perlu ada duit. Sebab apa? Sebab bila ada duit, kita akan ada banyak peluang untuk tolong lebih ramai orang. Sebelum ni, saya hanya suri rumah, yang tak ambil tahu berapa gaji suami, tak kisah dalam bank ada duit sikit je. Sebab saya cuma fikir nak jaga anak betul-betul (memang setiap jam dipenuhi dengan melayan & mengajar anak). Dulu masa zaman belajar pun memang ini lah impian saya. Haha, sungguh tak bercita-cita tinggi kan? Dulu cita-cita saya; nak jadi ibu yang terbaik, yang duduk di rumah, dan menulis buku.

Dan masa saya pergi IMKK tu baru saya tersedar bahawa apa yang saya sedang buat masa tu, hanya memberi manfaat kepada diri sendiri & anak sahaja. Saya tak terfikir langsung untuk memberi manfaat kepada lebih ramai orang. Dan waktu di IMKK lah saya mula tekad untuk ada duit sendiri, mahu ada banyak duit! Bukan mahu mewah tapi mahu cuba untuk jadi manusia yang banyak memberi. Berapa ramai lagi manusia yang hidup melarat di luar sana yang perlukan bantuan kita? Betapa ramai lagi keluarga kita di luar negara sana yang hanya makan dedaunan demi meneruskan hidup? Dan apa yang kita dah lakukan sedangkan kita ada kudrat untuk mencari wang untuk disumbangkan kepada mereka? Siapa lagi kalau bukan kita yang membantu???

Selain nak cuba bantu orang lain, antara niat utama nak berbisnes ni adalah sebab nak bahagiakan parents. Nak beli rumah besar dan banyak bunga untuk ibu, nak hantar ibu ayah ke tanah suci. Dalam adik beradik, belum ada lagi yang bergaji besar yang mampu belikan rumah baru untuk mereka, jadi saya fikir, biar saya yang ambil tanggungjawab tu. Satu kata-kata Dr. Azizan yang saya sangat-sangat ingat hingga sekarang; "Apa yang penting ialah kita bahagiakan orang yang kita sayang & yang nak tengok kita bahagia."

Jadi itulah sebenarnya pencetus wujudnya perasaan ingin berbisnes dalam diri ni walaupun zero knowledge pada mulanya. Kadangkala terlupa juga niat asal berbisnes, tapi akan kerap ingatkan diri bahawa berbisnes ni bukan semata untuk cari duit kemudian simpan, tapi duit tu untuk orang lain. Untuk orang yang lebih memerlukan. Dan juga untuk memenuhi keperluan orang lain, untuk beri servis terbaik, untuk menambah nilai dalam kehidupan orang lain.

Saya sangat sukakan dunia bisnes walau ia amat mencabar. Tipu lah kalau saya kata saya tak pernah rugi berpuluh-puluh ribu, tapi harus teruskan dan bangkit sebab ada banyak sebab saya perlu bertahan. Kalau nak cerita tentang "kenapa saya suka dunia bisnes", memang perlukan satu entri baru. Atau mungkin boleh dijadikan buku. ;)

Terima kasih untuk yang sudi baca. Minta izin undur diri dulu. <3




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...