Tuesday, December 13, 2016

Inspired by Khadeeja (RA)

Bismillah.

www.elsajida.com

Cuba tanya diri kita, siapakah wanita yang selama ini menjadi idola kita? Yang kita selalu berharap untuk menjadi seperti dia? Yang selalu kita letakkan hashtag #goals pada apa-apa sahaja yang dia lakukan? Artis? Blogger famous? Instafamous? 

Terkadang tersentak juga apabila teringat bahawa kita ini sebenarnya belum benar-benar mencuba sehabis baik untuk menjadi seperti contoh wanita teladan yang telah Allah beri kepada kita, salah satunya Saidatina Khadijah Radhiyallahu 'anha. Ya, kita tahu Khadija RA itu wanita syurga, isteri insan paling agung, dan banyak berkorban untuk agama. Namun, setakat itu sahajakah yang kita tahu? Dan dari apa yang kita tahu itu, apakah yang kita boleh contohi? Berapa banyak jejaknya yang telah kita ikut?

Memikirkan situasi Muslimah zaman kini yang adakala merasa sedih kerana tidak mampu sepopular dan secantik wanita yang dilihatnya di alam maya, kami dari El Sajida mahu mengajak kita sama-sama untuk mula menjadikan inspirasi sebenar dalam mendidik diri menjadi wanita terbaik. Kita bukan mahu cari populariti, kita tak mahu orang ramai menyebut-nyebut kita ini cantik dan sebagainya, tapi kita sebagai hamba wanita, mahu disebut-sebut di langit sana, mahu menjadi terkenal di kalangan penduduk langit. Biarlah di mata manusia kita ini bukan siapa-siapa, asalkan di mata Tuhan, kita ini calon ahli Syurga.

Semua wanita yang masih hidup kini, termasuk wanita yang kita agungkan, mereka belum ada jaminan bahawa mereka adalah manusia yang berjaya di Akhirat sana. Hanya para Sahabiah RA lah yang kita tahu telah berjaya di dunia dan di Akhirat. Kerana itu rugilah seandainya kita tidak cuba untuk mengikuti langkah mereka yang telah Allah janjikan syurga. 

Dengan hashtag #inspiredByKhadeeja ini, kami mengalu-alukan anda semua untuk berkongsi apa sahaja yang anda tahu dan pernah baca/dengar tentangnya. Samada dari Sirah, hadith tentangnya (sebaiknya disertakan sumber), atau apa sahaja quotes yang ada berkaitan Khadijah RA. Semoga dengan adanya hashtag ini, lebih ramai lagi yang akan mengenali sumber inspirasi sebenar setiap muslimah, dan lebih penting lagi, supaya lebih ramai yang mahu berusaha untuk menjadi seperti Khadijah RA. InshaAllah. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...