Saturday, December 31, 2016

TIPS SURVIVAL UMRAH UNTUK WANITA


1) Ketika tawaf: 

a) pakai seluar kat dalam jubah, bukan kain. Ini untuk mengelak dari melecet di peha yang lebih menyulitkan ibadat yang memerlukan kita untuk banyak berjalan.

b) pakai kasut bersih khas untuk tawaf. Untuk pengetahuan anda, lantai di tempat tawaf adalah lantai tile. Jadi kalau kita cuma pakai sarung kaki, agak tak selesa untuk berjalan sebab sedikit licin dan kaki pun cepat sakit. (Sarung kaki juga akan cepat koyak) Jadi disarankan agar kita memakai kasut khas untuk tawaf (kasut sarung contohnya) yang memang bersih dan tidak dipakai di tempat lain.

Rupa lantai di kawasan tawaf :)


c) Jalan secara mengiring ketika hendak masuk pusingan tawaf atau keluar dari tawaf. Jangan melawan arus. Ia lebih mudah dan paling penting, ia tidak menyusahkan orang lain yang sedang tawaf.

d) Kalau terpaksa berseorangan melakukan tawaf dan anda takut untuk lakukannya di kawasan yang betul-betul sekeliling Kaabah (kerana terlalu sesak), boleh pergi ke tingkat 1. Di sana lebih lengang dan tidak perlu bersesak dengan orang lain (cuma pusingan tawafnya lebih jauh)

Pemandangan dari level 1 Masjidil Haram

e) Untuk yang sudah uzur, boleh upah pekerja di Masjidil Haram untuk tolak di atas kerusi roda.

2) Ketika sa'ie. Sama seperti tawaf; iaitu pakai seluar di dalam jubah dan pakai kasut. Biasanya perjalanan saie lebih laju berbanding tawaf sebab kurang sesak. Jadi mengikut pengalaman saya, agak susah nak berjalan dengan laju jika sekadar memakai sarung kaki. Lebih baik berkasut. Untuk saie, anda juga boleh guna kerusi roda atau motor. Di tingkat atas sekali untuk saie, ada disediakan motor khas (lebih kurang ATV) yang boleh kita naik (kalau tak silap boleh naik berdua) dan perlu bawa sendiri. Ada bayaran dikenakan.

3) Pakai niqab. Selain untuk mengelakkan diri daripada diganggu, niqab juga membantu melindungi wajah ketika panas terik dan juga ketika ribut pasir (adakala ia berlaku). Niqab boleh dibeli sebelum berangkat ke sana atau boleh juga beli di sana. Ada banyak pilihan dengan harga yang murah.

4) Pakaian:

a) Untuk jubah, tak bawa banyak pun tak apa. Dalam 4-5 helai jubah pun sudah lebih dari cukup. InshaAllah ada masa untuk basuh jubah tu. Boleh basuh sendiri (boleh beli sabun di sana) atau hantar ke laundry service di hotel (biasanya ada servis ni di setiap hotel). Kalau tak cukup jugak, boleh beli jubah di sana. ;)

b) Di sana boleh pakai selain jubah? Boleh, nak pakai jubah seluar boleh, blouse labuh dengan skirt boleh, pakai baju kurung pun boleh. Asalkan menutup aurat. Saya faham, biasanya waktu pertama kali kita nak ke tanah suci, kita akan fikir yang di sana hanya boleh pakai jubah hitam atau telekung sahaja. :)

c) Pakai yang mudah. Lagi bagus tudung & baju yang ironless. Kalau memang kedut jugak, dan tak sempat iron + segan nak keluar sebab kedut, boleh pakai telekung kat luar jubah. Kat sana memang tak pelik pun kalau ke sana sini bertelekung. :D

d) Bawa mini telekung (yang kurang labuh daripada telekung yang biasa kita guna), dan boleh juga bawa telekung tanpa kainnya. Sebab biasanya di sana kita memang akan pakai telekung siap-siap dari hotel ke masjid, jadi lebih mudah untuk pakai telekung sahaja tanpa kainnya. Dan di masjid nanti tak ada masalah untuk solat terus walaupun tak ada kain telekung tu. Asalkan menutup aurat sempurna. Mini telekung tu juga boleh dijadikan sebagai tudung kita sepanjang di sana.

e) Jangan lupa bawa hanger. Tapi kalau lupa, boleh beli di sana. ;)

5) Bawa beg kasut.  Di Mekah terutamanya, rak kasut tidak banyak dan kalau ada pun, ada risiko kita lupa di mana rak yang kita letak kasut kita. Dan boleh jadi juga kita terpaksa keluar dari masjid menggunakan pintu yang tak sama dengan pintu ketika kita masuk. Jadi sebaiknya bawa kasut ke mana sahaja ketika kita berada dalam masjid. Ada orang guna plastik, tapi saya sarankan anda bawa sarung kasut berzip untuk mengelakkan kotoran dari kasut jatuh di dalam masjid. (Untuk Madinah, rak kasut ada banyak dan tak susah untuk cari pintu keluar yang sama, jadi kalau taknak bawa beg kasut pun tak apa, tapi tetap ada risiko kasut tertukar/diambil orang)

6) Makanan. Untuk umrah, biasanya tak timbul isu "makanan tak kena dengan tekak Melayu". Tapi kalau anda nak bawa makanan juga, cukup bawa sambal atau sos cili. Sepanjang saya pergi umrah dan haji, saya belum jumpa lagi sos cili style Malaysia di sana. Kat sana banyak fast food juga, jadi kalau sekali sekala teringin makan fast food, memang takkan lengkap rasanya kalau tak cicah sos cili Malaysia kan? :) Tapi biasanya umrah ni tak ada masalah sangat tentang makan, lagipun tempoh umrah pun tak lama. Bekalan makanan lain tak perlu bawa, sebab kat sana ada banyak mall/ supermarket. Nak beli sayur, bawang, 3 in 1, semua ada. :)

7) Isu tandas. Di Mekah, tandas memang agak jauh dari tempat solat. Kalau anda tinggalkan tempat solat untuk pergi ke tandas, biasanya anda takkan dapat duduk semula di tempat yang sama. terutamanya jika sudah hampir masuk waktu solat. (Di sana biasanya kita berada di masjid sejam sebelum azan, kalau lambat, tempat penuh dan pintu akan ditutup) Tapi untuk anda yang nak stay lama di masjid dan tak nak risau tentang masih ada tempat untuk solat atau tidak selepas balik dari tandas, anda boleh solat di bahagian bangunan masjid yang baru, bahagian extension Masjidil Haram yang ditambah, berhadapan dengan hotel Intercontinental. Ia lebih dekat dengan tandas. Dan di situ juga kurang penuh (mungkin kerana di situ jauh dengan kaabah dan tiada tempat tawaf). Saya juga sarankan anda untuk pergi solat di situ jika anda terpaksa pergi lewat sedikit ke masjid. Setengah jam sebelum masuk waktu sudah dikira lambat dan ada kemungkinan pintu masjid (bukan di bahagian bangunan baru) ditutup dan terpaksa solat di luar, adakala di luar juga penuh.

Bahagian bangunan baru.
Setakat itu sahaja yang sempat saya kongsikan buat masa sekarang. Saya belum arif tentang hukum hakam ketika di sana, tapi untuk yang bertanya tentang isu haidh ketika umrah, saya sarankan anda baca di link ini:  https://m.facebook.com/notes/sunnah/bagaimana-wanita-haid-selesaikan-umrah/335294028459/

Semoga bermanfaat!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...