Wednesday, October 10, 2018

3 Sebab Kenapa Anda Perlu Berbisnes Ketika Muda

Bismillah.

Kalau anda ada perancangan untuk memulakan sebarang bisnes, waktu yang terbaik untuk mulakan adalah SEKARANG. Lebih awal lebih baik, lebih muda lebih utama. Di sini saya senaraikan tiga sebab kenapa lebih utama untuk memulakan bisnes ketika usia 20-30an.

1) Masih muda, masih tidak ada banyak komitmen. Jika anda masih bujang (tak kira sedang belajar atau bekerja), memulakan bisnes seawal mungkin adalah yang terbaik kerana anda masih belum ada komitmen yang banyak seperti rumahtangga atau anak-anak. Apabila berbisnes, tahun-tahun permulaan sangat memerlukan tenaga & masa yang banyak dari anda. Dan anda akan ada banyak masa untuk merasa jatuh, merasa kerugian dalam bisnes (ini semua perkara wajib dalam SEMUA bisnes), dan anda tidak perlu terlalu risau kerana tanggungan anda hanya diri anda.

2) Lebih bertenaga dan bersemangat. Dalam apa jua perkara, kita fahami bahawa jiwa anak muda memang sentiasa membara, kerana itu ia amat penting untuk disalurkan ke tempat yang sepatutnya. Jiwa muda yang kental dan bersemangat adalah antara elemen yang sangat penting dalam mengembangkan bisnes dan belajar pelbagai perkara tentang membina legasi.

3) Usia muda lebih mudah menyesuaikan diri dengan perkara baru. Anak muda lebih cepat untuk belajar tentang teknologi dan bagaimana menggunakannya untuk bisnes, apatah lagi untuk 'adapt' dengan teknologi yang adakala terlalu cepat berubah-ubah, contohnya berkaitan membuat iklan di Facebook. Ia bukan sesuatu yang mudah untuk dipelajari apatah lagi kerana sistem & algorithm Facebook terlalu kerap berubah. Dan difahami bahawa apabila kita semakin berusia, ia semakin sedikit sukar untuk kita cepat memahami teknologi baru. Bisnes sentiasa memerlukan kita untuk upgrade ilmu dan diri.

Sebenarnya ada banyak lagi sebab kenapa bisnes sebaiknya dimulakan ketika usia masih muda. Tapi saya hanya sebutkan beberapa perkara sahaja yang terlintas buat masa sekarang. Jadi kalau anda ada niat untuk memulakan bisnes, mulakan sekarang! Samada menjadi ejen dropship, stokis, atau bina brand sendiri.

Moga membantu. :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...