Saturday, November 10, 2018

TIPS MENULIS OLEH FYNN JAMAL

Bismillah.


Untuk anda yang minat menulis, moga ini bermanfaat untuk anda. :) Tips ini saya dapat dari program bersama Kak Fynn Jamal beberapa tahun lepas di Johor Bahru.


1) Kita tak semestinya banyak baca buku untuk jadi penulis yang baik, cukup dengan kita banyak memerhati/observe (daripada banyak berbicara yg sia-sia), banyak ambil pengajaran dari peristiwa itu dan ini yang pernah kita alami, dan juga banyak berfikir di sebalik apa sahaja yang berlaku.


2) Untuk menulis puisi, atau apa sahaja cerita, boleh sahaja kita guna bahasa biasa-biasa tanpa bahasa yang puitis atau sastera. Asalkan ia dari hati. Guna lah bahasa biasa, pasti sampai. Tengok lah cara kak Fynn tulis, bahasa santai je kan? Tapi ramai yg suka, ramai yg terkesan. <3



3) Jangan sedih atau sentap kalau ada segelintir orang yang tak suka penulisan kita. Percayalah bahawa itu lumrah. Takkan ada penulisan yang 100% disukai oleh semua orang.


4) Sebelum menulis, kita mesti tahu siapa pembaca kita, bagaimana latarbelakang mereka, umur mereka, zaman mereka, apa gaya bahasa yang mereka biasa guna, apa corak hidup mereka, benda apa yang mereka suka, bagaimana perasaan mereka dan macam-macam lagi.

Pendek kata, kena betul-betul kenal dan menjiwai kehidupan pembaca kita. Macam kak Fynn, dia kata sasaran pembaca penulisan dia adalah anak-anak muda yang nak berubah, yang masih rasa susahnya nak berhijrah. Bagamana dengan anda, siapa pembaca anda? :)


5) PEMBACA PALING SUKA BILA DIA TEMUI DIRI DIA DALAM PENULISAN KITA. Ini antara rahsia terbesar dalam dunia penulisan. ;) Kita pun macam tu kan? Kita suka sangat bila kita boleh relate dengan apa sahaja yang diceritakan oleh penulis tertentu. Kita rasa hati kita dekat sangat penulis tu walaupun kita mungkin tak kenal dia.

Jadi, kalau kita nak menulis yang nak menarik ramai orang suka, tulislah tentang mereka, atau tulislah apa sahaja yang mereka boleh ambil manfaat darinya, yang berkaitan diri mereka, dan bukan penulisan syok sendiri. Sekalipun nak bercerita tentang diri/pengalaman kita, tapi cara olahan tu kena betul dan kena pandai tulis supaya bila pembaca tengok, dia sendiri boleh kaitkan pengalaman kita dengan diri mereka.


6) Sebelum tekan post atau publish, pastikan tiada apa dalam penulisan tu yang bakal kita kesalkan. Sebab once dah post dan orang ramai dah baca, kita tak boleh tarik balik walaupun ada option edit. Jadi perlu berhati-hati menulis. Tulislah yang baik-baik. Kata kak Fynn, dia selalu bayangkan macam mana kalau dia tulis perkara yang tak baik, tiba-tiba dicabut nyawanya ketika tulis benda tu? Na'udzubillahi min dzaalik.

Kalau boleh biarlah semua yang baik-baik sahaja di saat pengakhiran hidup kita. Tapi sayangnya kita tak tahu bila hidup kita akan berakhir, sebab tu kena setiap masa berusaha untuk buat/cakap/tulis yang baik-baik sahaja.


7) Jadilah diri sendiri ketika menulis, tak perlu ikut cara orang lain. Sebab bila kita terlalu fokus pada nak tiru gaya penulisan orang lain, kita hilang identiti dan menulis tu sendiri rasa tak syok, sebab kita tak lepaskan sepenuhnya apa yang kita rasa, kita sibuk nak ikut cara orang lain. Tapi kalau memang kita dah tulis guna cara sendiri kemudian tiba-tiba ada orang tegur, "Eh cara kau tulis ni macam cara dotdotdot tulah!" Tak apa, abaikan, sebab memang sebenarnya penulisan kita kadangkala dipengaruhi oleh penulisan orang-orang yang dekat dengan kita, atau yang kita selalu baca tulisannya.

Kalau kita memang betul-betul dah jadi diri sendiri ketika menulis tu tapi ada jugak yang kata kita tiru orang, takpelah, nak buat macam mana. ;p Cuma kalau memang kita perasan yang cara kita tulis tu dah sebijik macam orang tertentu, masa kita perasan tu, cepat-cepat ubah.


8) Macam mana nak tahu kita ni seorang penulis atau tidak? Senang saja, seorang penulis ni biasanya tak tenang bila dia tak menulis, rasa macam tak puas bila dia tak dapat luahkan apa-apa dalam bentuk penulisan. Kita tak perlu tunggu kita publish buku dulu untuk merasakan bahawa diri kita adalah penulis. Tak perlu tunggu ada vocabulary yang hebat-hebat dalam kepala untuk meyakinkan bahawa kita adalah seorang penulis.


"You know you are a writer when you feel very satisfied with what you write." :)


9) Jangan rasa down dan cepat putus asa dari menulis bila tak ramai orang yang like, asalkan kita tahu kita dah tulis perkara yang betul, yang baik-baik, yang bermanfaat. Teruskan menulis. Janganlah baru sekali dua post status FB tak dapat ribu-ribu like macam kak Fynn, terus give up nak menulis. Mula dari bawah, mula slow-slow, dan tulislah apa sahaja yang memberi manfaat. ;)


Teruskan menulis dan memberi inspirasi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...