Thursday, February 14, 2019

Koleksi Buku Nota Peribadi

Bismillah.

Untuk entri kali ini, saya hanya ingin berkongsi jenis-jenis buku nota yang saya ada. Dengan harapan ia dapat bantu memberi inspirasi kepada kalian untuk mewujudkan buku nota yang sama atau seumpama dengannya, supaya dapat memperbaiki hidup dan bantu kita jadi manusia yang lebih baik dari semalam inshaAllah. Saya akan tulis penerangan pendek setiap buku di setiap gambar.

Di dalam buku ini, saya tuliskan perkara yang saya ingin improve atau ubah tentang diri saya. Contohnya saya mahu upgrade solat sunat dhuha dari 2 rakaat menjadi 4 rakaat. Maka saya akan tulis. Dan saya akan tulis target yang baru sekiranya saya berjaya jadikan target sebelum itu sebagai rutin harian. Di sini saya cuba untuk praktis baiki diri sedikit demi sedikit tetapi secara berterusan.

Idea datang tak kira masa, dan harganya mahal. Jadi bila ada sahaja idea yang menerjah, saya akan terus tulis dalam buku ini supaya saya tak lupa. Samada berkaitan kehidupan peribadi, family, Elsajida, dan sebagainya. 

Catatan untuk sebelum meeting dengan team Elsajida & ketika meeting. 

Catatan tazkirah dari kuliah offline atau online.

Idea untuk mewujudkan journal ini diilhamkan oleh Carrie Green, penulis buku She Means Business. Katanya journal sebegini akan membantu kita sedikit sebanyak dalam perjalanan naik turun bisnes. Saya tak menulisnya hari-hari. Adakala seminggu 2 kali, adakala 3 kali, bergantung kepada keperluan saya mahu meluah tentang Elsajida. 

Planner yang memang setiap hari saya akan isi dan rujuk. 

Du'a Journal ini sudah sedia ada template di dalamnya, tentang apa yang kita syukuri, apa yang kita mahu baiki, apa yang kita mahu capai berkaitan iman, dan saya juga tidak mengisinya setiap hari. Tapi catatan doa ini bagus untuk kita tulis. Kerana impian itu sangat bagus sekiranya ia turut terlakar di atas kertas. Menjadi satu doa yang inshaAllah akan dimakbulkan. 


Dalam buku nota ini semuanya catatan tentang tips atau nota bisnes, yang saya dapat dari online atau offline, atau dari buku yang saya baca. 

Saya memang lebih suka mengasingkan setiap catatan berlainan mengikut buku yang berlainan. Supaya lebih mudah untuk dirujuk dan mudah untuk dibaca. Apapun, dari usia muda lagi saya sangat suka dengan buku nota. Bagi saya apabila kita banyak menulis dengan pena, ada satu kepuasan tersendiri. Dan saya selalu percaya bahawa perancangan atau impian yang kita tulis, merupakan satu doa yang inshaAllah akan lebih mudah menjadi realiti jika ditulis di atas kertas. Ia tanda kita serius dalam usaha mahu mencapai perkara tersebut.

Moga ada manfaat yang anda boleh ambil dari entri kali ini. :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...